^Powrót

 


 

bezpieczny powrot do szkoly - uczniowie       bezpieczny powrot do szkoly - rodzice


 

 

                  uonet     

 
 

Św. Wojciech (ur. 956 - zm. 23 kwietnia 997), biskup i męczennik, którego Kościół w Polsce uznaje za jednego ze swoich głównych patronów, pochodził z książęcego rodu czeskich Sławnikowiców, spokrewnionego przez Dąbrówkę z dynastią Piastów.

Jego krew leży u fundamentów KoÅ›cioÅ‚a i paÅ„stwa na ziemiach piastowskich. Jako apostoÅ‚ pogan w swej ostatniej misji dotarÅ‚ do wybrzeży BaÅ‚tyku, gdzie 23 kwietnia 997 roku poniósÅ‚ Å›mierć mÄ™czeÅ„skÄ…. Przy jego grobie spotkali siÄ™ w 1000 roku cesarz Otton III i książę BolesÅ‚aw Chrobry, a wydarzenie to przeszÅ‚o do historii jako Zjazd GnieźnieÅ„ski. Już wówczas Å›w. Wojciech - wychowanek szkoÅ‚y w Magdeburgu, biskup praski, mnich rzymski, apostoÅ‚ WÄ™gier i Polski, wreszcie mÄ™czennik pruski, którego ciaÅ‚o znalazÅ‚o siÄ™ w Gnieźnie – urastaÅ‚ do rangi symbolu duchowej jednoÅ›ci tworzÄ…cej siÄ™ wówczas Europy.

Wzorem swoich wielkich poprzedników Å›w. Cyryla i Å›w. Metodego łączyÅ‚ duchowe tradycje różnych kultur. Po latach dzieciÅ„stwa spÄ™dzonego na dworze rodziców w czeskich Libicach, zdobyÅ‚ wyksztaÅ‚cenie w Magdeburgu, gdzie przez 10 lat pobieraÅ‚ nauki w jednej z lepszych szkół owych czasów. Tam też otrzymaÅ‚ bierzmowanie, a na cześć ówczesnego arcybiskupa Magdeburga przyjÄ…Å‚ drugie imiÄ™ Adalbert. W 981 roku powróciÅ‚ do Czech, gdzie otrzymaÅ‚ Å›wiÄ™cenia kapÅ‚aÅ„skie, a rok później, po Å›mierci biskupa praskiego Dytmara, objÄ…Å‚ tamtejsze biskupstwo.

Jako biskup Pragi hojnie wspieraÅ‚ ubogich oraz budowÄ™ koÅ›ciołów. Zdecydowanie sprzeciwiaÅ‚ siÄ™ wielożeÅ„stwu, rozwiÄ…zÅ‚oÅ›ci, handlowi niewolnikami z krajami muzuÅ‚maÅ„skimi i intrygom czeskich możnowÅ‚adców, co w efekcie spowodowaÅ‚o jego konflikt z ksiÄ™ciem BolesÅ‚awem II. Åšw. Wojciech wraz z bratem Radzimem opuÅ›ciÅ‚ PragÄ™
i udaÅ‚ siÄ™ do klasztoru benedyktynów w Rzymie. Tam zrezygnowaÅ‚ z godnoÅ›ci biskupiej i prowadziÅ‚ życie mnicha, które koncentrowaÅ‚o siÄ™ na ascezie, modlitwie, czytaniu i pracy fizycznej. Po kilku latach, ulegajÄ…c naleganiom papieża i poselstwom rodaków, powróciÅ‚ do Pragi, którÄ… jednak musiaÅ‚ opuÅ›cić na zawsze, gdy zamordowano jego czterech braci, a także nastawano na jego życie.

Jako misjonarz wyruszyÅ‚ wiÄ™c na WÄ™gry, gdzie miaÅ‚ ochrzcić przyszÅ‚ego króla Stefana I. BywaÅ‚ też na dworze cesarza niemieckiego Ottona III, którego byÅ‚ spowiednikiem, powiernikiem i doradcÄ…. W czasie dÅ‚ugich pobytów za granicÄ… daÅ‚ siÄ™ poznać elitom ówczesnego chrzeÅ›cijaÅ„stwa zachodniego jako czÅ‚owiek wyjÄ…tkowej Å›wiÄ™toÅ›ci. MÅ‚ody cesarz Otton III, jak i papież Sylwester II mieli dla niego najwyższe uznanie. "Jako czÅ‚owiek KoÅ›cioÅ‚a Å›w. Wojciech zawsze zachowywaÅ‚ niezależność w niestrudzonej obronie ludzkiej godnoÅ›ci i podnoszeniu poziomu życia spoÅ‚ecznego. Z duchowÄ… głębiÄ… doÅ›wiadczenia monastycznego podejmowaÅ‚ sÅ‚użbÄ™ ubogim. Wszystkie te przymioty osobowoÅ›ci Å›w. Wojciecha sprawiajÄ…, że jest on natchnieniem dla tych, którzy dziÅ› pracujÄ… nad zbudowaniem nowej Europy, z uwzglÄ™dnieniem jej korzeni kulturowych i religijnych" – stwierdziÅ‚ papież Jan PaweÅ‚ II przemawiajÄ…c w Gnieźnie z okazji 1000-lecia mÄ™czeÅ„skiej Å›mierci patrona Polski.

Åšw. Wojciech nie majÄ…c możliwoÅ›ci powrotu do Czech, gdzie wymordowano jego rodzinÄ™, znalazÅ‚ oparcie na dworze BolesÅ‚awa Chrobrego. StamtÄ…d w 997 roku wyruszyÅ‚ w swÄ… ostatniÄ… podróż misyjnÄ… do pogaÅ„skich Prus. Jednak już pierwsze spotkanie z Prusami okazaÅ‚o siÄ™ niepomyÅ›lne, a misjonarze zostali zmuszeni do odwrotu. Kilka dni później, 23 kwietnia 997 roku we wsi ÅšwiÄ™ty Gaj, niedaleko dzisiejszego Pasłęka, zostali zaatakowani. Åšw. Wojciech zginÄ…Å‚ Å›mierciÄ… mÄ™czeÅ„skÄ….

BolesÅ‚aw Chrobry wykupiÅ‚ od Prusów ciaÅ‚o Å›wiÄ™tego. MiaÅ‚ ponoć zapÅ‚acić za nie tyle zÅ‚ota, ile ważyÅ‚o. Doczesne szczÄ…tki Å›w. Wojciecha spoczęły w katedrze gnieźnieÅ„skiej, która od tego momentu staÅ‚a siÄ™ miejscem szybko rozprzestrzeniajÄ…cego siÄ™ na całą EuropÄ™ kultu mÄ™czennika. Jego Å›mierć wywarÅ‚a wielkie wrażenie w zachodnim chrzeÅ›cijaÅ„stwie, dlatego już w 999 roku papież Sylwester II ogÅ‚osiÅ‚ Wojciecha Å›wiÄ™tym.

Przy jego relikwiach spotkali siÄ™ w 1000 roku w Gnieźnie cesarz Otton III i BolesÅ‚aw Chrobry - w obecnoÅ›ci legata papieskiego. Zjazd GnieźnieÅ„ski miaÅ‚ zarówno znaczenie polityczne, gdyż zaowocowaÅ‚ uznaniem paÅ„stwa polskiego przez cesarstwo, jak i znaczenie koÅ›cielne, gdyż przy grobie Å›w. Wojciecha zostaÅ‚a proklamowana pierwsza polska metropolia: Gniezno, w skÅ‚ad której weszÅ‚y biskupstwa w Krakowie, WrocÅ‚awiu i KoÅ‚obrzegu. Arcybiskupem gnieźnieÅ„skim zostaÅ‚ brat Å›w. Wojciecha – Radzim.

Tysiąc lat później Jan Paweł II w orędziu skierowanym do prezydentów krajów Europy środkowo-wschodniej, którzy przybyli do Gniezna na uroczystości 1000-lecia męczeńskiej śmierci św. Wojciecha powiedział, że o nieprzemijalności świadectwa tego świętego świadczy "umiejętność harmonijnego łączenia różnych kultur". Pamięć o nim jest szczególnie żywa w Europie środkowej, gdzie zaszczepiał chrześcijaństwo i propagował ewangeliczną wizję człowieka. Jednak do jego grobu po dziś dzień przybywają pielgrzymi nie tylko z krajów, gdzie głosił Ewangelię, ale z całej Europy.


 

 

 



 

-->